tirsdag 15. desember 2015

Butikken er på plass! De to første kundene ble kastet ut!

Vi har endelig fått butikken i drift, med noen meget spesielle varer i hyllene. Derfor kan vi erklære Isogaisa-butikken på Bardufoss for åpnet!

Det begynte i september, da Raija Aliinna fikk plass i den samiske barnehagen på Andslimoen. Vi var kjempeglade. Seieren hadde vært total dersom også Iskku-Mahtti fikk plass der. Nå er han i Karlstad barnehage. Ihvertfall betød det at jeg måtte kjøre fra Fagerfjell til Andslimoen, og tilbake igjen samme veien, 2 ganger pr dag, siden jeg har hjemmekontor. Tilsammen ble det over 10 mil hver dag. Derfor fant jeg et kontor på Andselv. Da ble det bare halvparten så mye kjøring. Og man gjør jo samme jobb enten man sitter heime eller på et leid kontor.
Kontoret ligger i første etasje, rett over Pizzakjelleren. Så det er faktisk kjempegod pizzalukt i lokalet når jeg kommer på jobb om morgenen. Men kontoret består av to store rom, med egen inngang på gateplan.




Unik butikk
Jeg lever av salg, så ideen med egen butikk dukket opp med en gang! Men skal man ha butikk må man ha noe å fylle i hyllene. "Chaga selvfølgelig," mente jeg!! Men det blir jo bare en hylle, mente Beate.  "Vi må jo ha noe å fylle i de andre hyllene. Man kan jo ikke en butikk full av tomme hyller." la hun til. Hun hadde absolutt et poeng. Skal man ha butikk må man ha noe å selge. Noe mer enn bare en hylle med varer. Hva skulle det være? Duodji, brukskunst, helsekost? Ikke godt å si. Men av og til har man flaks. Plutselig en dag kom vi over noe særdeles spennende!  Lamper, figurer og andre vakre ting laget av skjell og konkylier! Dette er det neppe noen andre som har! I tillegg har vi en del tsjekkiskproduserte buer, med tilhørende piler, igjen etter Isogaisa. Også en sjeldenhet! For å si det på nord-norsk: Butikken er på plass og den er sær! Meget sær!  En gang snakket jeg med en dame i Innovasjon Norge. Hun rettet på meg da jeg brukte ordet sær. Du må si "unik" istedet. Det ordet har en mye mer positiv klang. Ok, butikken er unik. Altså ikke noe vanlig supermarked med kolonialvarer, eller masseproduserte kinavarer.  Passer oss utmerket.

Men vi må nok finne flere varer, det er enda god plass i hyllene. Kanskje det dukker opp noe enda mer sæ.. mener selvfølgelig unikt.

Den store dagen
Så i dag var den store dagen. Varene var på plass i hyllene, ferdig priset, lokalet ryddet, chagateen kokt, ja til og med julelysene var hengt opp. Så tidlig i morges satte jeg et skilt utenfor inngangen og ett oppslag på Domus, tvers over gaten: Nystarta butikk med chagate og unike julegaver!
Jeg ordnet meg en god kopp chagate og satte meg godt til rette, og ventet på den første kunden. Ingenting skjedde...
Jeg gjorde unna litt posteringer på årsregnskapet, skrev en søknad til fylket om støtte til Isogaisa og pakket litt chaga, som noen kunder hadde bestilt på nettbutikken.
Fremdeles ingen kunder...
Jeg fortsatte med å betale noen regninger, ta noen telefoner og sjekket opp noen datoer for neste sjamankurs.
Ingen kunder...
Jaja, tid for lunsj. Etter lunsj gjennomgikk jeg mailboksen for å se om det var noen mailer jeg hadde glemt å svare. Det var det. Ganske mange. Så jeg tok meg tid til å svare alle mailene.
Men da gikk døra opp og inn kom det 2 kunder! Et par i fra bygda som ville smake chaga. Kjempeflott! På noen sekunder hadde jeg servert chagate med honning og ingefær. Jeg skulle akkurat begynne på en aldri så liten forelesning om chagaens fortreffelighet, da telefonen ringte: "Hei, det er fra barnehagen. Raija har 39 i feber, så du må komme å hente henne." Ok, svarte jeg. Jeg får vel det. Ei lita pia med 39 i feber må holdes i ro heime. Jaja. Ingenting å gjøre med det.

Jeg måtte faktisk kaste ut mine to første kunder og kjøre til barnehagen...
For en start!
Men det kommer dager etter denne. Så er du i tvil om hva du skal gi i julegave til de som har alt, kom innom butikken. De færreste har chaga, konkylielamper og handlagde buer fra Tsjekkia!
Men ring først, i tilfelle jeg har sjuke barn...  :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar