onsdag 25. mai 2016

Kastet inn i forstandermøte

Gaasevik 21. mai 2016 (Setskog)
 
"Kosmologisk Livstro vil være med på å skape harmoni på vår klode
og arbeid for en bevissthet som er i samklang
med naturens åndskrefter, som skaper
kjærlighet i og mellom mennesker"
 
leste Steinar fra formålsparagrafen. "Hva kan man legge i det?" la han til. Hm, dette blir vanskelig å finne noen ens betydning på, tenkte jeg.  Samklang... litt gammelmodig språk også. Kjærlighet i og mellom mennesker... Jeg var forvirret. Jeg gikk fremdeles og tenkte på den netthetsen jeg nylig hadde blitt utsatt for. Jeg hadde jo akkurat opplevd at enkelte mennesker kun var i samklang når de skulle spre hat.  Og her satt jeg i møte med de andre forstanderne i Kosmologisk Livstro. Ikke bare å forstå helt hvor han ville hen, så jeg tidde mest, og ventet på en nærmere redegjørelse. 

"Vi er et fellesskap for healing av mennesket,
jorden og kosmos"
 
fortsatte han. Det ble litt diskusjon rundt bordet, uten at noen virket helt sikker i sin sak. "Kosmos," tenkte jeg. Hva er det? Greit at man har formålsparagraf, men den er vel kanskje noen år gammel. Temaer og ordlyden kan jo være utdatert, tenkte jeg. "Hva synes du Ronald" Jeg skvatt til, avbrutt midt i tankerekken. "Eh, jeg synes det høres greit ut, men hva er kosmos?" fikk jeg fram i en tone som jeg tror hørtes helt naturlig ut. De andre kikket interessert på meg. "Ja, hva er kosmos," gjentok Bonnie. Det ble litt diskusjon uten at vi kom fram til noe bestemt svar. Eirik var dessverre sjuk, så han kunne ikke delta. Vi fant ut at vi måtte ringe Eirik. Men først skulle vi gjennomgå resten av formålsparagrafen.

"De kosmiske lovene er grunnlaget for
 livskreftene i universet, som er i evig
rytmisk bevegelse, i konstant forandring og
nyskapning." 

Nå ble jeg litt mer engasjert.  Siden jeg har litegrann peiling på makroøkonomi så forklarte jeg at verdensøkonomien går i bølger, og akkurat slike bølger finner du i naturen, i årstidene, i havet, i luften, og i dyrepopulasjoner. Eneste forskjellen er at naturens bølger følger vanligvis en bestemt rytme, mens de økonomiske bølgedalene blir flatere og kortere etter hvert som mennesker lærer mer og mer. Slik at en økonomisk nedtur vanligvis følges av nyskapning og oppturer. Nå ble de andre forstanderne engasjert. Dette var tydeligvis nye toner i forsamlingen, tenkte jeg. Noen mente at menneskene ville utvikle en fullstendig ny forståelse og utvikle en helt ny delingsøkonomi. Andre mente at økonomien vi lever i er et nødvendig onde. Nå ble jeg mer engasjert! "De økonomiske systemene og ikke minst landets lover er skapt av mennesker, akkurat slike som meg og dere. Kanskje loven om alternativ behandling  som trådte i kraft i 2003 startet med at noen mennesker satt rundt et bord slik som vi gjør, og irriterte seg over den gamle kvakksalverloven." De andre nikket, og diskusjonen fortsatte.
Etter en stund kikket jeg på Steinar igjen, og vente på det endelige svaret. Men det kom ikke. Han bare fortsatte: 

"Mennesket er innbyrdes forbundet med alt i
universet og Kosmologisk Livstro anser det
som naturlig at menneskets sjel er evig
og lever gjennom mange liv."
"Hmm, enn hvis man ikke tror på gjenfødelse?" lurte jeg. Tenkte at det kunne være greit med litt diskusjon. Men det var ingen som nektet meg akkurat den tanken. Det ble ikke noen diskusjon om hvorvidt mennesket gjenfødes eller ei, siden akkurat det er vanskelig å bevise eller motbevise. Det må vel være opp til den enkelte å finne ut av, kom det fram.
Til slutt ringte vi Eirik. Han bare gjennomgikk litt mer om formålsparagrafen, men egentlig var det mest filosofiske betraktninger.
Resten av helga snakka vi mest om administrative saker, og om Isogaisa. Det vil si jeg snakket om Isogaisa. Jeg snakket så snart jeg fikk anledning. De andre lyttet interessert. Uten å gå lei...
På kvelden gikk vi i lavvuen og trommet.Det var koselig.
Søndagen var det styremøte, og da var hele styret på plass. Midt under en diskusjon kom det fram at en ung dame hadde akkurat tatt eksamen i et fag som omhandler frykt hos barn. Da vi, litt senere, skulle spise lunsj spurte jeg litt mer om eksamenen. Hun forklarte høflig. Til slutt lurte jeg på hva slags nivå dette foregikk på, bachelor eller master? "Jeg vet ikke" svarte hun litt uengasjert. Etter å ha tenkt seg om kom det: "Jeg tror det er masternivå" Jeg ble stille. Det var et merkelig svar: jeg TROR det er .... Men jeg ble også litt overrasket. Sånt vet man. Etter å ha tenkt meg om skjønte jeg at hun ikke var særlig interessert i fine titler, men kun fagstoffet som det studiet hadde tilført henne.
Men noe svar på hva formålsparagrafen gikk ut på fikk jeg ikke.


Opp i lyset
Det var først på flyet nordover at det begynte sakte å gå et lys opp for meg. Bokstavelig talt. Flyet steg over de regntunge skyene som hang over Østlandet, og inn i et fantastisk teppe av diffust sollys. Lyset ble sterkere og sterkere etter hvert som flyet vant høyde. Og jeg skjønte mer og mer. Ingen ville gi meg noe svar på hva formålsparagrafen egentlig betydde, for ingen hadde noe konkret svar. Formålsparagrafen til Kosmologisk Livstro er svar nok i seg sjøl. Den enkelte kan studere den, plukke den fra hverandre, og prøve å forstå den. Men ingen sitter på noe fasitsvar. Ingen forteller meg hva som er den riktige "tolkningen" eller hvordan den skal forstås. Det får den enkelte finne ut sjøl. Akkurat den oppgaven ser jeg fram til.
Jeg fant en god stilling i flysetet, lot sollyset fylle sjela mi med varme og jeg fløt ut i en nydelig meditasjon. Jeg bestemte meg for at når jeg kom hjem skulle jeg snakke litt med Beate. Kanskje det var på tide å melde resten av familien inn i Kosmologisk Livstro.
Vil du vite mer om Kosmologisk Livstro klikk her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar