onsdag 11. mai 2016

Et liv i glede!



              Tilbake til nettbutikk


Telefon i skogen
For et par måneder siden ringte plutselig telefonen. Jeg var midt i skogen for å leite chaga, hadde egentlig ikke særlig lyst til å snakke. Men jeg svarte no så høflig jeg kunne. Det visste seg å være en dame rundt 50 fra Trøndelag. Hun hadde vært plaga med ME siden hun var tenåring. Og for noen år siden så fikk hun hjerneslag og mista taleevnen. Hun hadde kommet seg etter slaget, men hadde fremdeles ME. Hun fortalte at hun var slapp og utslått, sover hele dagen, og har ikke noe liv. Bare ligger på sofaen hele dagen. For et liv. Hun lurte på om chaga kanskje kunne hjelpe. 

Legg om livet
Det var en solrik dag, så jeg fant meg en fin plass å sitte, og jeg tok meg tid til å snakke med kvinnen.  Jeg forklarte om chagaens fantastiske virkning, men jeg tok meg også tid til å forklare at alt vi foretar oss vil påvirke helsa. Kort sagt alt vi spiser, alt vi drikker, alt vi gjør, og alt vi tenker på. Så hvorfor ikke bare ta han helt ut og leve et liv med steinalderkost, mye frisk luft og mye positive tanker i hodet. Poenget mitt var at mennesker har vandret rundt i jungelen i 2,5 millioner år, og er derfor genetisk tilpasset det livet. Altså det man finner i dagligvarebutikker er ikke plassert der for at vi skal holde oss frisk. Mesteparten er lagt ut for at de skal selge mest mulig. Dette var et oppegående menneske, så hun skjønte raskt hva jeg mente. Sofa og TV var heller ikke oppfunnet på den tiden.  Vi småpratet en stund og jeg anbefalte boka Steinalderkost før vi avslutta samtalen. 

Det utrolige
Her om dagen ringte damen igjen. Jeg hørte med en gang at det var et helt annet menneske som ringte denne gangen.
Hun begynte med: "Æ sku no bare ring for å takke dæ. Du aner ikke hva som har skjedd" la hun til. "Hæ" Jeg skjønte ikke først hva hun mente, og ba henne forklare nærmere.
"Æ gjorde som du sa, æ kutta ut kaker, is, godter og ikke minst cola, og gått helt over til steinalderkost"
Jah", svarte jeg.
"Jeg baker steinalderbrød, jeg spiser masse grønnsaker, frisk frukt, og til hvert måltid spiser jeg fisk, kjøtt eller egg. Jeg er blitt en kløpper til å lage salater og ikke minst mos av rotgrønnsaker. Jeg er som sagt helt slutta med kaker, sukker og brus".
"Og det fungere?" spurte jeg.
Javisst! Det er helt utrolig! Jeg føler meg mye bedre. Jeg våkner om morgenen lys våken, og klarer å holde det gående hele dagen. Og når det blir kveld er jeg faktisk helt naturlig trøtt, slik at jeg sover godt hele natta! Tidligere var jeg som en zombie til langt utpå ettermiddagen, jeg våknet ikke før det ble kveld, og man normalt skulle legge seg.

"Det var ikke verst," mente jeg.
"Nei, det er helt fantastisk," avbrøt hun. "Jeg er blitt mer sosial, og mye bedre humør. Jeg har til og med sluttet med smertestillende!"


Tilbakefall
"Men  her om dagen fikk jeg et slags tilbakefall, og drakk både brus, og spiste masse kaker. Det rare er at etter noen timer var jeg tilbake der jeg var før. Trøtt, utslått, smerter i musklene og ikke minst rot med nattesøvnen. Samtidig ble jeg fri for chaga. Trur det var det som gjorde utslaget. Så jeg ringer for å bestille mer chaga," sa hun.
"Ja det kan jeg ordne"
forklarte jeg.
"Kjempeflott! Æ e så glad for at æ har funne både dæ og chagaen, Ronald!"
"Øh, tusen takk," fikk jeg stammet fram før den energiske damen avsluttet samtalen. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar